مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» نگاهی به آلبوم دوباره با صدای مسعود امامی

 

 


نقدی بر آلبوم « دوباره » با صدای " مسعود امامی "

 

اگر آزادتر باشم ، یه پرده شادتر باشم !!

 

 

دومین آلبوم " مسعود امامی " – ترانه سرا و خواننده پاپ – با عنوان « دوباره » دهم آبان ماه امسال به صاحب امتیازی شرکت چهره خندان ، توسط پخش رسانه آسیا در سراسر کشورعرضه شد . گفتنی است این مجموعه به صورت سی دی والتی پخش شده است . تصویر اصلی آلبوم خواننده را در حالی که ایستاده از نیم قد نشان می دهد . نام آلبوم و خواننده به صورت فارسی و لاتین درج شده است . در مجموع طراحی کاورآلبوم معمولی است و خواننده هم در حالتی تقریبا مغموم ظاهر شده است که البته با محتوای آثار مطابقت دارد ولی حالت میمک صورت وی رغبتی را برای خرید آلبوم از جانب مخاطب ایجاد نمی کند.

 

گفتنی است در این مجموعه از سازهای : کلارینت ، ویولون ، ویولون سل ، گیتار ، بوزوکی ، لوت و عود در کنار سازهای الکترونیک استفاده شده است .

 

همچنین نوازنده های این آلبوم شامل : آرمین قیطاسی ، بابک یوسفی ، میلاد عالمی ، مهرداد عالمی ، فیروز ویسانلو ، بهنام حکیم ، امین قباد و سمیه کاویانی ، می شود.

 

یادآور می شود از دوازده قطعه آلبوم 10 ترانه سروده خود مسعود امامی است و دو ترانه (خودم می دونم ) توسط فرید احمدی و (رسیدی) هم توسط سونیا مکاری پورسروده شده است.

 

بررسی قطعات آلبوم " دوباره " :


1-به هیچکی نگفتم = ملودی : مسعود امامی – تنظیم : مسعود مفیدی

 

نخستین قطعه آلبوم در فضایی اسلو با حضور ویلن ها و همراهی سمپل ها شروع می شود . در ثانیه 23 خواننده به آرامی شروع به اجرا می نماید و موسیقی اندکی پرحجم تر می گردد و در ادامه خواننده به گام بالاتری می رود و موسیقی هم با وی همراه می شود : ( دو چشم تراومد / بد و بدتر اومد - به هیشکی نگفتم / صبوریم سر اومد – دمارم در اومد ! / به هیشکی نگفتم ) . قطعه حال و هوای ترکی دارد و سپس ویلون ها اوج می گیرند و فضای کاررا در اختیار می گیرند. باز خواننده به صورت احساسی و محزون به ادامه اجرا می پردازد تا اینکه یک بار دیگرهم ترجیع بند را می خواند و کار به اتمام می رسد .

 

این قطعه به عنوان اولین کار آلبوم در مجموع قابل قبول است و خواننده اجرایی احساسی را به نمایش می گذارد .

 

از جمله نکات حاشیه ای این قطعه این است که در حالی که خواننده در اجرا (هیشکی ) تلفظ می کند در کاور آلبوم به صورت (هیچکی ) این کلمه درج شده است .

 

2- اگه بدونی = ملودی : ساناز کریمی – تنظیم : بابک مافی

 

در همان آغاز خواننده به آرامی با موسیقی کم رنگ و خلوت که شامل گیتار و سمپل ها می باشد به اجرا می پردازد. در ثانیه 27 موسیقی به صورت شش و هشت الکترونیک تقریبا آرام ، تبدیل می شود : ( وای تنهام تنهایی عذابه / دنیا رو سر آدم آواره خرابه – وای دنیا قفسه بی تو / این زندگی دلواپسه بی تو ) این بند دوبار اجرا می شود و پس از اجرای ترجیع بند خواننده ادامه می دهد و با بخشی هایی که با ( ای وای ) و ( ای کاش ) شروع می شوند اجرا را هدایت می نماید. موسیقی به لحاظ مضمون در فضای حسرت آلود عاشقانه به پیش می رود و بعد بخش بی کلام در حالی که خلوت تر شده ، گیتار حضور می یابد و باز خواننده مقداری می خواند و بخش بدون کلام ، کار را به انتها می رساند .

 

تلفیق ترانه و ملودی در این قطعه مناسب صورت گرفته و اجرا هم هماهنگی لازم را ایجاد می کند .

 

 اینکه موسیقی در فضایی شاد جریان داشته باشد ولی کلام از مضمونی ناامید کننده و تلخ برخوردار باشد نشان می دهد دقت لازم در تبدیل ترانه به ملودی انجام نشده است و نوعی تناقض آشکاررا پدید آورده است .

 

3- خودم می دونم = ملودی : شایان نایب – تنظیم : بابک مافی

 

این اثر در فضایی ترکی با یک اینتروی کوتاه شروع می شود و بعد خواننده شروع به اجرا می کند با موسیقی کم رنگی که بعدها به صورت هاوس تغییر می کند و ریتم آن تندتر می گردد . وی ترجیع بند را دوبار متوالی اجرا می نماید و سپس بخش بدون کلام به صورت الکترونیک به پیش می رود و باز خواننده اجرا را در فضایی سریع به پیش می می برد و باز ترجیع بند که با (یکی یکی )و(دونه دونه) همراه است ،اجرا می شود . در ادامه بخش بدون کلام در همان فضای الکترونیک به جلو هدایت می شود تا باز خواننده در اوج نسبی اجرا را به انجام می دهد و باز اجرا به بخش ترجیع بند می رسد و وی دوبار این قطعه را می خواند و باز لحظه ای فلوت شنیده می شود و کار به پایان می رسد .

 

4- خدا شاهده = ملودی : امین قباد – تنظیم : پوریا حیدری

 

با نوای گیتار قطعه شروع می شود و سولونوازی این ساز ادامه می یابد تا ثانیه 38 که خواننده به آرامی اجرای خود را آغاز می کند و این روند تا زمان 15/1 تداوم پیدا می کند که کار به صورت اسپنیش شکل می گیرد و خواننده همچنان اجرای خود را ادامه می دهد . بعد بخش بدون کلام در همان فضای خلوت با محوریت گیتاربه پیش می رود و سپس خواننده اجرا را که درلحظاتی کاملا خلوت می شود و فقط با همراهی گیتار می باشد را هدایت می کند و بعد موسیقی اندکی پرحجم تر می شود و این اوج و فرود در اجرا و موسیقی حفظ می گردد و سپس بخش بدون کلام حاکم می شود.

 

5- ادامه = ملودی و تنظیم : میلاد اکبری

 

این قطعه با نوای عود شروع می شود به صورت ریتمیک و در فضایی عربی جریان پیدا می کند و بعد موسیقی به صورت پرحجم در فضایی الکترونیک ادامه می یابد . در ثانیه 21 خواننده اجرا را پی می گیرد و چند بیت نخستین را اجرا می کند و در ادامه بخش بدون کلام با محوریت کلارینت همراه می شود و در ادامه خواننده اجرا را ادامه می دهد . سپس صدا به صورت کم رنگی در می آید و در چنین فضایی شنیده می شود با حضور کلارینت و این فضا ادامه می یابد و بعد عود پررنگ تر می شود و قطعه به نحو بدون کلام به جلو می رود و بعد موسیقی ایستاتر می شود و خواننده اجرا را ادامه می دهد و در پایان موسیقی در حالت فضایی شلوغ به جلو می رود و بعد به اتمام می رسد.

 

6-دیگرون = ملودی : امین قباد – تنظیم : بابک مافی

 

پس از چند لحظه پیانو شروع کننده این قطعه می باشد و بلافاصله خواننده آغاز به اجرا می کند با همراهی پیانو و این روند همچنان تداوم پیدا می کند . موسیقی با فضای خلوت الکترونیک با حضور بوزوکی به پیش می رود و خواننده با لحنی محزون این چنین می خواند : ( این دیگرون کی ان / که اتیش می زنن / که غوغا می کنن / اینجانو نیستن - این دیگرون کی ان / که آتیش می زنن / که بلوا می کنن / با مان و نیستن )

 

سپس بخش بدون کلام با حضور پررنگ بوزوکی فضا در اختیار قرار می گیرد . قطعه در فضایی اسلو جریان پیدا می کند و بعد خواننده به اوج نسبی می رود و ترجیع بند را تکرار می کند . وی در ادامه بدین نحو می خواند : ( داری خراب می کنی این خونه ی آبادو / داری به بند می کشی هر لحظه ی آبادو – داری به خاک می کشی / داری به گور می بری – داری تباه می کنی این عشق مادرزادو )

 

در ادامه بخش بی کلام با حضور دوباره بوزوکی فضا را در اختیار می گیرد و در حالتی سنگین به پیش می رود و با اجرای ترجیع بند کار تمام می شود.

 

این قطعه را می توان به عنوان شاخص ترین اثر این مجموعه معرفی نمود. کار به لحاظ مضمون از فضای گلایه ای سیاه محزون عاشقانه برخوردار است .

 

ملودی به خوبی ساخته شده و خواننده هم تمام تلاش خود را برای اجرای درست و احساسی به کار بسته است.

 

7-نمی دونن = ملودی : ساناز کریمی – تنظیم : پیام هوشمند

 

موسیقی به صورت شش و هشت تمام الکترونیک شروع می شود با آواخوانی کم رنگی از خواننده وپس اورتور 27 ثانیه ای خواننده شروع به اجرا می کند . خواننده با لحن احساسی می خواند و ترجیع بند را در همین فضا اجرا می نماید . در ادامه بخش بدون کلام به جلو می رود و باز خواننده اجرا را پی می گیرد و موسیقی در همان حال و هوا ریتم خود را ادامه می دهد بدون تغیر چندانی . مضمون کلام محزون است و موسیقی ظاهرا شاد که این خود نوعی تضاد و تناقض را ایجاد کرده است . در ادامه بخش بدون کلام به پیش می رود و اثرتمام می گردد .

 

8- وسواس = ملودی : بابک وزیری – تنظیم : پوریا حیدری

 

قطعه تمام الکترونیک به تدریج کامل می شود و در ثانیه 14 خواننده اجرا را آغاز می کند و در ادامه و در ثانیه 30 موسیقی به شکل هاوس شکل اصلی خود را پیدا می کند و خواننده کماکان اجرا را ادامه می دهد و در ادامه به اوج نسبی می رود و موسیقی تغییر شکل می دهد . بعد موسیقی بی کلام به صورت کاملا الکترونیک باز به پیش می رود و دوباره خواننده به اجرا می پردازد و در اوج این چنین می خواند : ( اگه اهل خطر باشی / اگه پای سفر باشی – اگه آزادتر باشم / یه پرده شادتر باشم و ... )

 

تنظیم این قطعه چندان جالب توجه نیست .

 

9- همیشه یکی هست = ملودی : بابک وزیری – تنظیم : پوریا حیدری

 

قطعه در فضای اسلو با حضور ویلنسل ، ویلون والبته فلوت که در ادامه افزوده می شود و به پیش می رود ، شروع می گردد. در ثانیه 47 خواننده به آرامی شروع به اجرا می نماید و این در حالی است که موسیقی خلوت تر شده است و بعد بخش بدون کلام که فلوت فضا را ملایم تر می سازد و با صداهای زمینه و حضور زهی ها همراه می شود. در ادامه ویلنسل افزوده می شود و خواننده اندکی به اوج می رود : ( همیشه یه جایی که پاتو بریدن ، که دستاتو بستن / یه جایی که دردا ، با دیوار و زنجیر سرراست نشستن )

 

و این روند اجرا را ادامه می دهد تا بخش بدون کلام که ویلون سولو برجسته تر ظاهر می شود و با سایر سازهای تلفیق می گردد .

 

قطعه فضایی شبه والس دارد و در مجموع اثر قابل قبولی است .

 

10-رسیدی = در همان بدو شروع خواننده به اجرا می پردازد با همراهی گیتار و سمپل ها : ( رسیدی وقت تقسیم گل و بارون و آزادی / سفر رو دست به سر کردی / تو قلب قصه افتادی ) بعد موسیقی ریتم تندتری پیدا می کند.  بعد بخش بدون کلام که در آن به نحو مشهودی گیتار و سمپل ها اوج می گیرند و اجرا پی گرفته می شود و بعد موسیقی ایستاتر شده و خواننده به آرامی می خواند و باز موسیقی ریتم اصلی خود را پیدا می کند .

 

11-شمال = ملودی : بابک وزیری – تنظیم : پوریا حیدری

 

موسیقی الکتروینک به تدریج شروع می شود و در خلال آن لوت هم شیده می شود تا در ثانیه 43 که خواننده اجرا را آغاز می کند و شکل قطعه هم ترنس می شود و خواننده با آن همراه می گردد و بعد بخش بدون کلام فرا می رسد و باز خواننده اجرا را ادامه می هد تا ترجیع بند اجرا می شود. در پایان بخش بدون کلام به پیش می رود .

 

 افکتی دراین قطعه بر روی صدای خواننده قرارداده شده است که در تمام طول کار شنیده می شود.

 

این قطعه به دلیل وجود اسپانسرآلبوم برای تبلیغ مناطق شمالی کشور اجرا شده است که به هیچ وجه با محتوای آلبوم سنخیت ندارد و فضای شاد و پویای عاشقانه ای را که ترویج می کند با نگاه سیاه و تلخ اکثر ترانه ها فاصله بسیار دارد.

 

12-شایعه = ملودی : امین قباد – تنظیم : میلاد اکبری

 

در همان ابتدا با آوای خواننده با گیتار کار شروع می شود و بعد با دکلمه ای از خواننده مواجه می شویم و سپس خواننده آغاز به اجرا می کند با موسیقی خلوت گیتارمحور قطعه که در فضای اسلو به پیش می رود و آن گاه به اوج نسبی می رود و موسیقی پرحجم تر می شود . ادامه بخش بدون کلام به نحوخلوت تری با حضور گیتار که به شکل پررنگی قرار نمود پیدا کرده جریان پیدا می کند . باز خواننده اجرا را ادامه می دهد و در پایان گیتار به صورت بی کلام به پیش می رود و کارتمام می شود .

 

در این اثر تلفیق ملودی و اجرا چندان جالب توجه نیست . این کارجزو قطعات ضعیف آلبوم ارزیابی می شود.

 

 

تحلیل کلی آلبوم " دوباره ":


این مجموعه دومین اثر خواننده محسوب می شود . وی را به عنوان ترانه سرایی می شناسیم که البته چندان هم پرکار نیست و در ضمن شاخص ترین سروده اش قطعه رهسپار با صدای سام اسدی می باشد . آلبوم در مجموع اثر متوسطی است . خواننده در تمام طول اجرا سعی نموده آثار را به صورت احساسی و لحن گلایه ای اجرا نماید . خواننده به لحاظ اجرا در وضعیت تقریبا متوسطی قرار دارد و البته فاصله بارزی با یک خواننده توانمند دارد . حتی برخی مواقع احساس می شود وی سعی کرده رنگ صدایش و نوع جنس اجرایش را بیش از اندازه نرم و لطیف کند که همین مورد باعث شده به سوی مصنوعی شدن پیش برود .

 

وی به دلیل اینکه ترانه سراست قطعا با وسواس و دقت و مهارت بیشتری در این مورد عمل کرده است و از این جهت آلبوم می تواند از خود دفاع کند . در بخش ترانه با آثار تقریبا قابل قبولی مواجه ایم چه به لحاظ مضمون و چه ساختار ، البته آثار کاملا ازمضمون عاشقانه برخوردارند آن هم از نوع سیاه و تلخش ؛ که شاید لازم باشد در یک مجموعه 12 قطعه ای برای ایجاد تنوع از سایر مضامین نیز بهره برد . اینکه این خواننده و ترانه نویس چرا تا این حد در این مجموعه سیاه و در فضایی ناامید کننده به همه چیز نگریسته است سوالی است که خود وی باید پاسخ گوی آن باشد ولی این اندازه سیاه نمایی نمی تواند با مخاطب ارتباط نزدیکی برقرار سازد و وی را پس می زند. در تحلیل قطعات بخش هایی از ترانه را که نوشته ایم خود ملاحظه می فرمایید که ترانه سرا از چه ترکیبها و تشبیهات بعضا منزجر کننده ای استفاده کرده است ، آن هم در بستری عاشقانه . برخی مواقع این پرسش قابل طرح است که آیا با این حال داغون ! لزومی به ارائه یک محصول هنری احساس می شود؟ البته ملاک ما آن چیزی است که می شنویم و شاید تمامی این فضا ساختگی باشد ( که این فرضیه ساختگی و تصنعی بودن این گونه کلام ها که این روزها مد هم شده مبرهن است ) ولی با همین پیش فرض باید گفت که کدام مخاطب مورد هدف است ؟

 

نکته دیگر درباره ترانه ها استفاده از تکیه کلام ها و ترکیبات روزمره گاه در حد عوام در ترانه است که مقداری سطح محتوای آثاررا به پایین سوق داده است . حتی در نامگذاری قطعات نیز این بر این ساده گی تاکید شده است .

 

به هر حال همان قدر که ترانه های (همه چی آرومه ای ) می تواند باعث اشباع مخاطب بشود این گونه از ترانه های (من داغونم )و( دمارم دراومده) ، هم باعث دوری مخاطب می گردد .

 

در بخش ملودی و تنظیم نیز با اوج و فرودهایی روبه رو هستیم . بعضی کارها قابل قبول اند و برخی ضعیف . تا حدودی بخش ملودی قوی تر از تنظیم ارزیابی می شود. البته در بیشتر موارد بدون اینکه آلبوم دچار یکنواختی شود هارمونی لازم بین آثار ایجاد شده است .

 

به هر حال این مجموعه هم در ادامه همان مجموعه پیشین خواننده حرکت کرده است و نه آن چنان آلبوم خوب و قدرتمندی است که بتوان آن را بیشتر مورد واکاوی قرار داد و نه مجموعه ضعیف یک بار مصرفی که مشابه آن فراوان یافت می شود ؛ آلبومی است که تقریبا تمام اجزای آن در همین حد متوسط قرار می گیرند .

 برخی خواننده ها به دلیل نوع کارکتر صدایشان از یک حد دیگر نمی توانند بالاتر بروند که خواننده این آلبوم نیز جزو همین گروه شلوغ قرارمی گیرد .

 

 

 

علیرضا بهمیاری

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:مسعود امامی,دوباره, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب